TABEL 3 - RECHTSGEBIED ANTWERPEN

Hangende zaken op 01/01/2022 volgens type tenlastelegging en per parket (N en %)

<< vorig (tabel 2) |
tabel 3 voor 2006 2007 2008 2009 2010 2011 2012 2013 2014 2015 2016 2017 2018 2019 2020 2021 2022 2023 2024
Antwerpen Bergen Brussel Gent Luik - België
| volgend (tabel 4) >>
  ANTWERPEN LIMBURG RECHTSGEBIED BELGIE
n % n % n % n %
(1) STRAFWET 15.886 62,43 6.151 71,42 22.037 64,70 138.068 69,51
(2)     EIGENDOM 7.320 28,77 2.862 33,23 10.182 29,90 53.242 26,81
(3)         diefstal & afpersing 2.071 8,14 814 9,45 2.885 8,47 19.978 10,06
(4)             gewone diefstal 982 3,86 392 4,55 1.374 4,03 9.220 4,64
(5)             diefstal met geweld 326 1,28 109 1,27 435 1,28 3.700 1,86
(6)             zware diefstal 763 3,00 313 3,63 1.076 3,16 7.058 3,55
(7)         vernielingen, beschadigingen & brandstichting 351 1,38 199 2,31 550 1,61 3.996 2,01
(8)         bedrog 4.898 19,25 1.849 21,47 6.747 19,81 29.268 14,74
(9)             heling & witwas 1.693 6,65 247 2,87 1.940 5,70 5.713 2,88
(10)             informatica 1.171 4,60 1.180 13,70 2.351 6,90 9.890 4,98
(11)             andere 2.034 7,99 422 4,90 2.456 7,21 13.665 6,88
(12)     PERSOON 3.903 15,34 1.529 17,75 5.432 15,95 38.860 19,57
(13)         moord, doodslag & onopzettelijke doding 89 0,35 14 0,16 103 0,30 420 0,21
(14)             moord & doodslag 85 0,33 14 0,16 99 0,29 392 0,20
(15)             onopzettelijke doding 4 0,02 0 0,00 4 0,01 28 0,01
(16)         slagen & verwondingen 2.658 10,45 1.081 12,55 3.739 10,98 26.183 13,18
(17)             met opzet 2.627 10,32 1.051 12,20 3.678 10,80 25.637 12,91
(18)             zonder opzet 31 0,12 30 0,35 61 0,18 546 0,27
(19)         persoonlijke vrijheid 1.156 4,54 434 5,04 1.590 4,67 12.257 6,17
(20)     FAMILIE & PUBLIEKE MORAAL 1.954 7,68 649 7,54 2.603 7,64 17.894 9,01
(21)         aanranding & verkrachting 785 3,08 239 2,78 1.024 3,01 6.463 3,25
(22)         ontucht & seksuele uitbuiting 476 1,87 229 2,66 705 2,07 3.522 1,77
(23)         familiale sfeer 693 2,72 181 2,10 874 2,57 7.909 3,98
(24)     OPENBARE VEILIGHEID & OPENBARE ORDE 2.094 8,23 919 10,67 3.013 8,85 23.260 11,71
(25)     OPENBARE TROUW 615 2,42 192 2,23 807 2,37 4.812 2,42
(26) BIJZONDERE WETTEN 9.272 36,44 2.230 25,89 11.502 33,77 55.986 28,19
(27)     VOLKSGEZONDHEID 5.980 23,50 433 5,03 6.413 18,83 29.370 14,79
(28)     DRUGS & DOPING 1.978 7,77 983 11,41 2.961 8,69 10.307 5,19
(29)     ECONOMISCHE AANGELEGENHEDEN 169 0,66 57 0,66 226 0,66 1.412 0,71
(30)     MILIEU & STEDENBOUW 729 2,86 361 4,19 1.090 3,20 6.582 3,31
(31)         milieu 325 1,28 176 2,04 501 1,47 3.075 1,55
(32)         stedenbouw 404 1,59 185 2,15 589 1,73 3.507 1,77
(33)     LANDBOUW, JACHT, VISVANGST & DIERENBESCHERMING 205 0,81 106 1,23 311 0,91 1.804 0,91
(34)     ARBEID & SOCIALE ZEKERHEID 28 0,11 18 0,21 46 0,14 290 0,15
(35)     FINANCIELE AANGELEGENHEDEN 183 0,72 272 3,16 455 1,34 6.221 3,13
(36)         algemeen 111 0,44 256 2,97 367 1,08 5.685 2,86
(37)         fiscale fraude 72 0,28 16 0,19 88 0,26 536 0,27
(38) MATERIE POLITIEPARKETTEN 24 0,09 4 0,05 28 0,08 432 0,22
(39) ANDERE 264 1,04 227 2,64 491 1,44 4.131 2,08
TOTAAL 25.446 100,00 8.612 100,00 34.058 100,00 198.617 100,00
onbekend/error 0 - 1 - 1 - 611 -

Bron: gegevensbank van het College van Procureurs-generaal - statistisch analisten

Methodologische kanttekeningen

Algemeen

De hangende zaken zijn de zaken die tot de stock behoren van 1 januari 2022. Het betreft dus alle zaken waaraan op die datum nog geen afsluitende beslissing werd toegekend.

Type tenlastelegging

De rubrieken van de nomenclatuur van het type tenlastelegging zijn samengesteld uit een groepering van ongeveer 700 codes die op het niveau van een zaak zijn geregistreerd ter aanduiding van de voornaamste tenlastelegging. De gehanteerde methode voor de constructie van deze nomenclatuur wordt toegelicht in de inleiding. Zie de conversietabel voor een volledige beschrijving van de nomenclatuur en de tenlasteleggingscodes die zij groepeert.
Alleen de voornaamste tenlastelegging van de zaak is in rekening gebracht, zodat elke zaak slechts in één rubriek is geteld.
Het is mogelijk dat de voornaamste tenlastelegging tussen de creatie van de zaak en het moment van de gegevensextractie (meermaals) werd gewijzigd. In het REA-systeem is geen historiek van deze gegevens aanwezig waardoor voor dit kenmerk een reconstructie van de tenlastelegging op het moment van de creatie van de zaak niet mogelijk is.

(1) STRAFWET
De lijn strafwet heeft betrekking op het totaal van de lijnen (2) eigendom, (12) persoon, (20) familie en publieke moraal, (24) openbare veiligheid & openbare orde en (25) openbare trouw.
(2) EIGENDOM
De lijn eigendom heeft betrekking op het totaal van de lijnen (3) diefstal en afpersing, (7) vernielingen, beschadigingen & brandstichting en (8) bedrog.
(3) diefstal & afpersing
De lijn diefstal & afpersing heeft betrekking op het totaal van de lijnen (4) tot (6).
(8) bedrog
De lijn bedrog heeft betrekking op het totaal van de lijnen (9) tot (11).
(12) PERSOON
De lijn persoon heeft betrekking op het totaal van de lijnen (13) moord, doodslag & onopzettelijke doding, (16) slagen & verwondingen en (19) persoonlijke vrijheid.
(13) moord, doodslag & onopzettelijke doding
De lijn moord, doodslag & onopzettelijke doding heeft betrekking op het totaal van de lijnen (14) tot (15).
(16) slagen & verwondingen
De lijn slagen & verwondingen heeft betrekking op het totaal van de lijnen (17) tot (18).
(20) FAMILIE & PUBLIEKE MORAAL
De lijn familie & publieke moraal heeft betrekking op het totaal van de lijnen (21) tot (23).
(23) familiale sfeer
De rubriek familiale sfeer bij de tenlasteleggingen tegen de familie en de publieke moraal bevat zaken die vaak ook door de jeugdparketten worden behandeld en waarvan de gegevens worden geregistreerd en opgeslagen in een ander systeem. Het is bijgevolg aangewezen om de correctionele statistische gegevens van deze rubriek te lezen in samenhang met de gegevens van de jeugdparketten.
(26) BIJZONDERE WETTEN
De lijn bijzondere wetten heeft betrekking op het totaal van de lijnen (27) volksgezondheid, (28) drugs & doping, (29) economische aangelegenheden, (30) milieu & stedenbouw, (33) landbouw, jacht, visvangst & dierenbescherming, (34) arbeid & sociale zekerheid en (35) financiële aangelegenheden.
(30) MILIEU & STEDENBOUW
De lijn milieu & stedenbouw heeft betrekking op het totaal van de lijnen (31) tot (32).
(35) FINANCIELE AANGELEGENHEDEN
De lijn financiële aangelegenheden heeft betrekking op het totaal van de lijnen (36) tot (37).
(38) MATERIE POLITIEPARKETTEN
Slechts in uitzonderlijke gevallen belanden zaken die behandeld worden door het politieparket (o.a. verkeer en bijzondere wetgeving) op het correctionele parket, bijvoorbeeld bij een herroeping van een uitstel of probatie-uitstel uitgesproken door de politierechter (artikel 14 §2 van de Wet van 29 juni 1964 betreffende de opschorting, het uitstel en de probatie). Zaken met betrekking tot materies behandeld door de politieparketten kunnen ook om louter technische redenen door het correctionele parket worden behandeld, bijvoorbeeld wanneer een onderzoeksrechter in een verkeerszaak wordt gevorderd. Dit geldt eveneens voor zaken van vóór de hervorming van de politierechtbank (11 juli 1994) en van vóór de informatisering van de parketten die op een zitting wordt behandeld voor burgerlijke belangen.
(39) ANDERE
De rubriek andere verzamelt de belangrijkste tenlasteleggingscodes die niet in één van de voorgaande categorieën konden ondergebracht worden.
onbekend/error
De zaken in de rubriek onbekend / error zijn zaken waarvoor de belangrijkste tenlasteleggingscode niet gekend is. De voornaamste tenlasteleggingscode onderscheidt zich van de tenlasteleggingscode die deel uitmaakt van het notitienummer en wordt dus als een specifiek kenmerk ingevoerd. Bij gevolg is het mogelijk dat deze registratie ontbreekt.

Jaarstatistiek van de correctionele parketten
Opsporing en vervolging van strafzaken door de parketten bij de rechtbanken van eerste aanleg
https://stat.om-mp.be/intro_n.html