TABEL 6 - RECHTSGEBIED ANTWERPEN

Instroom van zaken in de loop van 2023 per parket en per type tenlastelegging (N en %)

<< vorig (tabel 5) |
tabel 6 voor 2006 2007 2008 2009 2010 2011 2012 2013 2014 2015 2016 2017 2018 2019 2020 2021 2022 2023 2024
Antwerpen Bergen Brussel Gent Luik - België
| volgend (tabel 7) >>
  ANTWERPEN LIMBURG RECHTSGEBIED BELGIE
n % n % n % n %
(1) STRAFWET 53.188 76,25 24.113 74,38 77.301 75,66 458.969 80,34
(2)     EIGENDOM 21.317 30,56 8.792 27,12 30.109 29,47 209.040 36,59
(3)         diefstal & afpersing 11.247 16,12 3.991 12,31 15.238 14,91 98.084 17,17
(4)             gewone diefstal 6.719 9,63 2.276 7,02 8.995 8,80 49.192 8,61
(5)             diefstal met geweld 1.337 1,92 315 0,97 1.652 1,62 16.078 2,81
(6)             zware diefstal 3.191 4,57 1.400 4,32 4.591 4,49 32.814 5,74
(7)         vernielingen, beschadigingen & brandstichting 1.779 2,55 715 2,21 2.494 2,44 18.099 3,17
(8)         bedrog 8.291 11,89 4.086 12,60 12.377 12,11 92.857 16,25
(9)             heling & witwas 1.489 2,13 484 1,49 1.973 1,93 9.468 1,66
(10)             informatica 2.430 3,48 2.443 7,54 4.873 4,77 36.447 6,38
(11)             andere 4.372 6,27 1.159 3,58 5.531 5,41 46.942 8,22
(12)     PERSOON 14.828 21,26 6.727 20,75 21.555 21,10 117.557 20,58
(13)         moord, doodslag & onopzettelijke doding 321 0,46 67 0,21 388 0,38 1.630 0,29
(14)             moord & doodslag 303 0,43 63 0,19 366 0,36 1.535 0,27
(15)             onopzettelijke doding 18 0,03 4 0,01 22 0,02 95 0,02
(16)         slagen & verwondingen 9.107 13,06 4.073 12,56 13.180 12,90 71.706 12,55
(17)             met opzet 8.881 12,73 3.984 12,29 12.865 12,59 69.050 12,09
(18)             zonder opzet 226 0,32 89 0,27 315 0,31 2.656 0,46
(19)         persoonlijke vrijheid 5.400 7,74 2.587 7,98 7.987 7,82 44.221 7,74
(20)     FAMILIE & PUBLIEKE MORAAL 7.561 10,84 4.863 15,00 12.424 12,16 48.070 8,41
(21)         aanranding & verkrachting 1.696 2,43 649 2,00 2.345 2,30 11.175 1,96
(22)         ontucht & seksuele uitbuiting 799 1,15 322 0,99 1.121 1,10 5.677 0,99
(23)         familiale sfeer 5.066 7,26 3.892 12,01 8.958 8,77 31.218 5,46
(24)     OPENBARE VEILIGHEID & OPENBARE ORDE 7.952 11,40 3.081 9,50 11.033 10,80 69.717 12,20
(25)     OPENBARE TROUW 1.530 2,19 650 2,00 2.180 2,13 14.585 2,55
(26) BIJZONDERE WETTEN 13.219 18,95 6.572 20,27 19.791 19,37 83.986 14,70
(27)     VOLKSGEZONDHEID 1.321 1,89 831 2,56 2.152 2,11 11.555 2,02
(28)     DRUGS & DOPING 6.793 9,74 2.973 9,17 9.766 9,56 36.061 6,31
(29)     ECONOMISCHE AANGELEGENHEDEN 550 0,79 467 1,44 1.017 1,00 3.783 0,66
(30)     MILIEU & STEDENBOUW 1.488 2,13 605 1,87 2.093 2,05 12.328 2,16
(31)         milieu 754 1,08 339 1,05 1.093 1,07 7.918 1,39
(32)         stedenbouw 734 1,05 266 0,82 1.000 0,98 4.410 0,77
(33)     LANDBOUW, JACHT, VISVANGST & DIERENBESCHERMING 707 1,01 508 1,57 1.215 1,19 6.151 1,08
(34)     ARBEID & SOCIALE ZEKERHEID 142 0,20 183 0,56 325 0,32 935 0,16
(35)     FINANCIELE AANGELEGENHEDEN 2.218 3,18 1.005 3,10 3.223 3,15 13.173 2,31
(36)         algemeen 2.102 3,01 970 2,99 3.072 3,01 12.109 2,12
(37)         fiscale fraude 116 0,17 35 0,11 151 0,15 1.064 0,19
(38) MATERIE POLITIEPARKETTEN 133 0,19 63 0,19 196 0,19 1.475 0,26
(39) ANDERE 3.216 4,61 1.671 5,15 4.887 4,78 26.863 4,70
TOTAAL 69.756 100,00 32.419 100,00 102.175 100,00 571.293 100,00
onbekend/error 156 - 40 - 196 - 2.021 -

Bron: gegevensbank van het College van Procureurs-generaal - statistisch analisten

Methodologische kanttekeningen

Algemeen

Zaken die tussen 1 januari 2023 en 31 december 2023 werden gecreëerd of heropend, behoren tot de instroom van het jaar 2023.

Type tenlastelegging

De rubrieken van de nomenclatuur van het type tenlastelegging zijn samengesteld uit een groepering van ongeveer 700 codes die op het niveau van een zaak zijn geregistreerd ter aanduiding van de voornaamste tenlastelegging. De gehanteerde methode voor de constructie van deze nomenclatuur wordt toegelicht in de inleiding. Zie de conversietabel voor een volledige beschrijving van de nomenclatuur en de tenlasteleggingscodes die zij groepeert.
Alleen de voornaamste tenlastelegging van de zaak is in rekening gebracht, zodat elke zaak slechts in één rubriek is geteld.
Het is mogelijk dat de voornaamste tenlastelegging tussen de creatie van de zaak en het moment van de gegevensextractie (meermaals) werd gewijzigd. In het REA-systeem is geen historiek van deze gegevens aanwezig waardoor voor dit kenmerk een reconstructie van de tenlastelegging op het moment van de creatie van de zaak niet mogelijk is.

(1) STRAFWET
De lijn strafwet heeft betrekking op het totaal van de lijnen (2) eigendom, (12) persoon, (20) familie en publieke moraal, (24) openbare veiligheid & openbare orde en (25) openbare trouw.
(2) EIGENDOM
De lijn eigendom heeft betrekking op het totaal van de lijnen (3) diefstal en afpersing, (7) vernielingen, beschadigingen & brandstichting en (8) bedrog.
(3) diefstal & afpersing
De lijn diefstal & afpersing heeft betrekking op het totaal van de lijnen (4) tot (6).
(8) bedrog
De lijn bedrog heeft betrekking op het totaal van de lijnen (9) tot (11).
(12) PERSOON
De lijn persoon heeft betrekking op het totaal van de lijnen (13) moord, doodslag & onopzettelijke doding, (16) slagen & verwondingen en (19) persoonlijke vrijheid.
(13) moord, doodslag & onopzettelijke doding
De lijn moord, doodslag & onopzettelijke doding heeft betrekking op het totaal van de lijnen (14) tot (15).
(16) slagen & verwondingen
De lijn slagen & verwondingen heeft betrekking op het totaal van de lijnen (17) tot (18).
(20) FAMILIE & PUBLIEKE MORAAL
De lijn familie & publieke moraal heeft betrekking op het totaal van de lijnen (21) tot (23).
(23) familiale sfeer
De rubriek familiale sfeer bij de tenlasteleggingen tegen de familie en de publieke moraal bevat zaken die vaak ook door de jeugdparketten worden behandeld en waarvan de gegevens worden geregistreerd en opgeslagen in een ander systeem. Het is bijgevolg aangewezen om de correctionele statistische gegevens van deze rubriek te lezen in samenhang met de gegevens van de jeugdparketten.
(26) BIJZONDERE WETTEN
De lijn bijzondere wetten heeft betrekking op het totaal van de lijnen (27) volksgezondheid, (28) drugs & doping, (29) economische aangelegenheden, (30) milieu & stedenbouw, (33) landbouw, jacht, visvangst & dierenbescherming, (34) arbeid & sociale zekerheid en (35) financiële aangelegenheden.
(30) MILIEU & STEDENBOUW
De lijn milieu & stedenbouw heeft betrekking op het totaal van de lijnen (31) tot (32).
(35) FINANCIELE AANGELEGENHEDEN
De lijn financiële aangelegenheden heeft betrekking op het totaal van de lijnen (36) tot (37).
(38) MATERIE POLITIEPARKETTEN
Slechts in uitzonderlijke gevallen belanden zaken die behandeld worden door het politieparket (o.a. verkeer en bijzondere wetgeving) op het correctionele parket, bijvoorbeeld bij een herroeping van een uitstel of probatie-uitstel uitgesproken door de politierechter (artikel 14 §2 van de Wet van 29 juni 1964 betreffende de opschorting, het uitstel en de probatie). Zaken met betrekking tot materies behandeld door de politieparketten kunnen ook om louter technische redenen door het correctionele parket worden behandeld, bijvoorbeeld wanneer een onderzoeksrechter in een verkeerszaak wordt gevorderd. Dit geldt eveneens voor zaken van vóór de hervorming van de politierechtbank (11 juli 1994) en van vóór de informatisering van de parketten die op een zitting wordt behandeld voor burgerlijke belangen.
(39) ANDERE
De rubriek andere verzamelt de belangrijkste tenlasteleggingscodes die niet in één van de voorgaande categorieën konden ondergebracht worden.
onbekend/error
De zaken in de rubriek onbekend / error zijn zaken waarvoor de belangrijkste tenlasteleggingscode niet gekend is. De voornaamste tenlasteleggingscode onderscheidt zich van de tenlasteleggingscode die deel uitmaakt van het notitienummer en wordt dus als een specifiek kenmerk ingevoerd. Bij gevolg is het mogelijk dat deze registratie ontbreekt.

Jaarstatistiek van de correctionele parketten
Opsporing en vervolging van strafzaken door de parketten bij de rechtbanken van eerste aanleg
https://stat.om-mp.be/intro_n.html