Het belang van een correcte interpretatie en contextualisering van voorliggende statistische gegevens kan niet genoeg benadrukt worden.
We geven hierbij vier algemene beschouwingen:
De gepresenteerde statistiek moet gekaderd worden binnen het project van de geïntegreerde criminologische statistiek. De doelstelling van zulke geïntegreerde statistiek is een zo volledig en coherent mogelijk inzicht te verschaffen in de gegevensstroom van feiten, zaken en personen die in de jeugdbeschermingsketen zijn opgenomen, vanaf het moment dat een proces-verbaal/melding wordt opgesteld tot en met de uitvoering van de opgelegde maatregel. Dit vereist de creatie en het operationeel maken van een statistisch instrument waarvan de verschillende onderdelen op elkaar zijn afgestemd en waarvan elk deel geënt is op een specifieke fase van de jeugdbeschermingsprocedure.
De grote meerwaarde van een statistiek die volgens deze principes is opgebouwd, schuilt in het groeiend begrip van het globale jeugdbeschermingssysteem waarin de verschillende actoren zich beter kunnen situeren in een groter betekenisvol geheel. Dit moet de beleidsmakers de mogelijkheid bieden een preciezer antwoord te formuleren op zeer gerichte vragen en een efficiënter en meer doelgericht jeugdbeschermingsbeleid te voeren op elk niveau.
De geïntegreerde criminologische statistiek vormt voor de statistisch analisten van het Openbaar Ministerie het conceptueel kader van hun statistiekproductie. Het is evenwel duidelijk dat hier nog een lange weg moet afgelegd worden en een realistische benadering leert ons dat dit stapsgewijs zal moeten gebeuren, met respect voor de wetenschappelijke eisen van methodologische precisie, transparantie en verantwoording. Een statistiek over de instroom van jeugdbeschermingszaken op de jeugdparketten is een eerste - belangrijke - stap. Maar het is evident dat daarnaast ook de opvolging van die zaken in kaart moet gebracht worden. Tevens moeten ook de activiteiten van de jeugdrechtbanken (zetel) bestudeerd worden. De gerechtelijke statistieken zouden vervolgens op hun beurt moeten gekoppeld worden met de data van de politie en de jeugdvoorzieningen.